چگونه خودروی خود را خراب کنیم؟ | راه های کاهش استهلاک خودرو

رویداد ۲۴| افزایش هزینه های نگهداری، قطعات و تعمیر بخش های مختلف باعث شده تا صاحبان خودرو به دنبال راه هایی برای کاهش این هزینه ها باشند. اما لازم نیست به دنبال روش هایی عجیب و یا فرمولی جادویی برای این کار باشید. چرا که کافی است برخی نکات را رعایت کنید و عادت های رانندگی خود را تغییر دهید.
دلایلی که باعث افزایش خرابی ها و استهلاک خودرو می شوند را می توان به دو دسته تقسیم کرد. برخی از آن ها به عادت ها و رفتارهای ما برمی گردد که در اصل به نوع رانندگی ما مربوط می شود. دسته دوم میزان اهمیت به سرویس های دوره ای و چک آپ های به موقع اند. به طوری که اگر به یک بخش معیوب رسیدگی نشود، آن مشکل می تواند در دراز مدت تاثیرات مخرب بیشتری برجای بگذارد که در نتیجه هزینه های بیشتری را به همراه خواهد داشت.
در ادامه به عادت های اشتباه مخرب و نکات فنی نگهداری خودرو در اخبار فنی خودرو اشاره می کنیم که عمر خودروی شما را افزایش می دهد.
۱- تعویض دیر به دیر روغن موتور
یکی از مهم ترین اقداماتی که می تواند به موتور خودروی شما آسیب جدی وارد کند تعویض دیرهنگام روغن موتور است. در صورت فاصله افتادن میان سرویس های دوره ای، روغن موتور آلوده در مسیر روغن کاری جریان می یابد و به بخش های مختلف آسیب می زند.
۲- حرکت با دنده مرده
رانندگی با دنده مرده وقتی اتفاق می افتد که گیربکس در دنده ای سبک نسبت به سرعت و دور موتور قرار گیرد و هنگام گاز دادن، دور موتور به راحتی بالا نرود. در این حالت فشار زیادی به پیشرانه خودرو وارد می شود و به همین دلیل بهتر است با کاهش دنده و یا به عبارتی دیگر سنگین تر کردن آن، به عملکرد بهتر موتور و راحت تر دور گرفتن آن کمک کنید.
بیشتر بخوانید: دلایل خرابی ترموستات خودرو چیست؟
۳- رانندگی با دور موتور بالا
یکی از مهم ترین تاثیرات رانندگی با دور موتور بالا افزایش میزان مصرف سوخت است که می تواند هزینه زیادی را به صاحب خودرو تحمیل کند. از دیگر اثرات مخرب رانندگی با دور بالا می توان به کوتاه تر شدن عمر روغن موتور، مستهلاک شدن زودهنگام قطعات درونی موتور و افزایش میزان آلایندگی اشاره کرد.
۴- عبور از سرعت گیر و دست انداز با سرعت بالا
بهتر است قبل از رسیدن به سرعت گیر و دست انداز، با ترمز گیری از سرعت خودروی خود کم کنید زیرا عبور از این موانع با سرعت زیاد می تواند آسیب جدی به سیستم تعلیق، زیربندی، دسته موتور، تایرها، رینگ و دیگر بخش های خودرو وارد کند. نکته مهم دیگر این است که اگر موفق نشدید به موقع از سرعت خودروی خود کم کنید بهتر است با همان سرعت از سرعت گیر عبور کنید زیرا ترمز گرفتن در زمان عبور از سرعت گیر و یا دست انداز می تواند فشار مضاعفی به بخش های مرتبط وارد کند. هم چنین بهتر است پس از عبور کامل از سرعت گیر یا دست انداز نسبت به گاز دادن و افزایش سرعت اقدام کنید تا پلوس ها و سیستم انتقال قدرت کمتر تحت فشار قرار گیرند.
۵- جدی نگرفتن روشن شدن چراغ چک
روشن شدن چراغ چک می تواند گویا وجود مشکلات متعددی در خودرو باشد که در صورت جدی نگرفتن آن، ممکن است بعدها هزینه زیادی را به شما تحمیل کند. از این رو بهتر است روشن شدن چراغ چک و یا دیگر هشدارهای خودرو را جدی بگیرید و به کمک دستگاه عیب یاب، مشکل را پیدا کنید.
۶- قرار دادن گیربکس در حالت P قبل فعال کردن ترمز پارک
بسیاری از راننده ها قبل از متوقف کردن کامل خودرو و فعال کردن ترمز پارک، دسته دنده را در حالت P قرار می دهند که این کار باعث می شود تا فشار زیادی به گیربکس اتوماتیک وارد شود. علت آسیب رسیدن به گیربکس نیز این است که وزن خودرو کاملاً بر روی دنده پارک می افتد. اما اگر اول ترمز پارک درگیر شود، وزن خودرو توسط ترمز تحمل می شود و در صورتی که ترمز پارک نتواند به خوبی عمل کند، دنده پارک خودرو را متوقف می کند.
۷- نیم کلاچ کردن های پی در پی
نیم کلاچ کردن های پی در پی باعث می شود تا صفحه کلاچ خورده شود و در مدت زمان کوتاه تری نیاز به تعویض آن پیدا کنید. از دیگر نتایج نیم کلاچ کردن های پیاپی باید به خشک شدن روغن درون بلبرینگ کلاچ اشاره کرد که در نهایت منجر به تولید صدای سایش از مجموعه دیسک و صفحه کلاچ می شود.
۸- کات آف زدن
کات آف زدن یا همان عملکرد موتور با بیشترین دور موجب می شود تا اویل پمپ نتواند به خوبی روغن را به بخش های مختلف پمپاژ کند و به همین دلیل احتمال یاتاقان زدن بالا می رود. از طرفی دیگر کات آف زدن به مرور زمان رینگ پیستون ها را ضعیف می کند و موتور به روغن سوزی می افتد.
۹- بار زدن بیش از حد
بار زدن بیش از حد یا Over Load، فشار زیادی به قوای محرکه و سیستم تعلیق خودرو وارد می کند و در نتیجه تداوم این کار، باید منتظر مستهلک شدن بخش های زیادی از خودرو باشید. از دیگر اثرات مخرب بیش از حد بار زدن به خودرو می توان به کوتاه تر شدن عمر تایرها و افزایش بی رویه مصرف سوخت اشاره کرد. در نتیجه بهتر است لوازم غیرضروری موجود در صندوق را خارج کنید تا هر روزه آن ها را به نقاط مختلف حمل نکنید.
۱۰- رانندگی با باک خالی
رانندگی کردن با باک تقریباً خالی اثرات مخربی بر روی پمپ بنزین خودرو می گذارد و باعث می شود تا این قطعه دائماً تحت فشار زیاد کار کند. به همین دلیل توصیه می شود تا از حرکت دادن خودرو با باک تقریباً خالی خودداری کنید تا پمپ بنزین تحت فشار زیاد کثیفی های مانده در درون باک را به سمت موتور نفرستد.

